(NO)SAFETY AND ITS EDUCATIONAL IMPLICATIONS
PDF (Polish)
TIF (Polish)
HTML (Polish)

Keywords

threats
security
education for safety
sense of security
sense of danger zagrożenia
bezpieczeństwo
edukacja dla bezpieczeństwa
poczucie bezpieczeństwa
poczucie zagrożenia

How to Cite

KLIMEK, K. (2020). (NO)SAFETY AND ITS EDUCATIONAL IMPLICATIONS. The Study of Security, (5), 53–73. https://doi.org/10.34858/SNB.1.2020.004

Abstract

Life in the modern world reveals many new and unpredictable threats. Therefore, actions are taken in the area of education to prepare people to deal with them in everyday life. In particular, it is about shaping skills, attitudes and behaviours among children, adolescents and adults that will allow them to respond appropriately in the face of situations posing a threat to their health and life, among others. Thus, the problem of threat becomes an educational problem, because knowledge of threats and the ability to act in the face of threats allows (enables) a person to create (and others) safe living conditions. Bearing in mind the formulated subject of this study, the author’s considerations and analyses relate to the characteristics of threats occurring in the modern world, the sense of security and the sense of threat as well as educational problems in the face of threats and the use of these issues as part of school education for safety.

https://doi.org/10.34858/SNB.1.2020.004
PDF (Polish)
TIF (Polish)
HTML (Polish)

References

Bestużew-Łada I., Świat roku 2000, Warszawa 1984.

Banach Cz., Polska szkoła i system edukacji. Przemiany i perspektywy, Toruń 1999.

Barnaszewski A., Istota pojęcia i znaczenie bezpieczeństwa w funkcjonowaniu jednostek i społeczności, „Zeszyty Naukowe WSOWLąd.” 2005, nr 4.

Bera R., Pedagogika bezpieczeństwa w kontekście współczesnych zagrożeń w życiu społecznym, „Annales Uniwesitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2017, Sectio J, vol. XXX, 4.

Bezpieczeństwo jako problem edukacyjny, A. Pieczywok, K. Lorannty (red.), Warszawa 2015.

Bezpieczeństwo personalne wobec współczesnych zagrożeń i wyzwań, K. Drabik, M. Żyła (red.), Warszawa 2017.

Breitkopf B., Cieśla M., Po prostu EdB: Edukacja dla bezpieczeństwa. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych: zakres podstawowy, Warszawa 2012.

Edukacyjne wyzwania i zagrożenia początku XXI wieku, E. Solarczyk-Ambrozik, A. Zduniak (red.), Warszawa–Poznań 2003.

Fijałkowska S., Psychologiczne aspekty katastrof, [w:] Społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa. Wybrane zagadnienia psychologii i socjologii, część 2, I. Urych, M. Gmurak (red.), Warszawa 2016.

Gołębiewski J., Anatomia bezpieczeństwa, Warszawa 2015.

Grabowska-Lepczak I., Metodyka w edukacji dla bezpieczeństwa, „Zeszyty Naukowe SGSP” 2017, nr 62 (tom 1)/2.

Graca T., Kryczka T., Poczucie bezpieczeństwa, „Wojsko i Wychowanie” 1997, nr 1.

Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2007.

Jezierski Z., Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydaktyczno-wychowawczego w polskich szkołach, „Interdyscyplinarne Studia Społeczne” 2017, nr 1(3).

Jungk R., Człowiek tysiąclecia, Warszawa 1981.

Jurgilewicz M., Rzecz o bezpieczeństwie prawnym, [w:] W kręgu nauki o bezpieczeństwie, M. Jurgilewicz, S. Sulowski (red.), Warszawa 2018.

Kołodziejczyk K., Bezpieczeństwo. Kontekst personalno-aksjologiczny, „Zeszyty Naukowe WSOWL” 2009, nr 1.

Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010.

Kuć M., Zagrożenia nazwać po imieniu – świadomość zagrożeń sposobem przeciwdziałania wiktymizacji, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa. Wybrane perspektywy, D. Kowalski, M. Kwiatkowski, A. Zduniak (red.), Lublin–Poznań 2004.

Leksykon pojęć dydaktyczno-wychowawczych dowódcy, Warszawa 1999.

Loranty K., Zagrożenia bezpieczeństwa. Perspektywa psychospołeczna, „Zeszyty Naukowe AON” 2011, nr 2(83).

Peccei A., Przyszłość jest w naszych rękach, przeł. I. Wojnar, Warszawa 1987.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Edukacja dla bezpieczeństwa, Warszawa 2017.

Roguska A., Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście mediów w skali mikro i makro, [w:] Bezpieczeństwo, edukacja, kultura i społeczeństwo. Księga jubileuszowa prof. Jerzego Kunikowskiego w 65 rocznicę urodzin, J. Gmitruk, ks. R. Krawczyk, T. Zacharuk (red.), Warszawa–Siedlce 2010.

Rokicki B., Poznawcze reprezentacje zagrożeń bezpieczeństwa państwa – niektóre implikacje edukacyjne, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa, R. Stępień (red.), Warszawa 1994.

Sasińska-Klas T., Ryzyko, sytuacje kryzysowe – jak komunikować skutecznie o zagrożeniach?, [w:] Komunikowanie o bezpieczeństwie. Medialny obraz zagrożeń, W. Świerczyńska-Głownia, T. Sławińska, M. Hodalska (red.), Kraków 2016.

Słoma J., Żyję i działam bezpiecznie. Podręcznik do „Edukacji dla bezpieczeństwa” dla szkoły podstawowej, Warszawa 2017.

Stańczyk J., Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa, Warszawa 1996.

Stawicki R., Współczesne bezpieczeństwo człowieka. Dystans społeczny, uchodźcy, percepcja społeczna, Warszawa 2019.

Szweda E., Wyzwania i zagrożenia wobec człowieka w perspektywie zrządzania humanistycznego i nauk o bezpieczeństwie, [w:] Świat wobec wyzwań i zagrożeń w drugiej dekadzie XXI wieku, B. Panek, R. Stawicki (red.), Warszawa 2018.

Świniarski J., Filozoficzne podstawy edukacji dla bezpieczeństwa, Warszawa 1999.

Wesołowska E.A., Kształtowanie świadomości globalnej wobec wyzwań XXI wieku, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej (mat. z konf. nauk.), Płock 2000.

Wojnarowski J., Gotowość systemu bezpieczeństwa narodowego, Warszawa 2010.

Wrońska A., Wiadomości i umiejętności dzieci sześcio- i siedmioletnich w obszarze „Spotkanie z osobą nieznajomą”, [w:] Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, S. Guz, J. Andrzejewska (red.), Lublin 2008.

Ropski J., Autoreferat kolokwium habilitacyjnego, dttps://docplayer.pl/5439188- Autoreferat -1-janusz-ropski.html [dostęp: 25.05.2020].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Array

Downloads

Download data is not yet available.